מתי להביא ילדים לטיפול?
ילדים, בעיקר ילדים רגישים ונבונים, מתקשים לעיתים להתמודד מול מערכות לחצים, ומפתחים פחדים וחרדות מנושאים העשויים להראות לנו המבוגרים כמגוכחים. לא פעם נשמע על המפלצת שבארון או על הדרקון מתחת למיטה. ילדים בגיל הגן גם מושפעים מאד מחלומות רעים, חושך, רעשים מפחידים, אנשים זרים וכו'. ילדים בגיל בית ספר יסודי מתמודדים לראשונה עם דרישות ולחצי מסגרות חדשות, חברת הילדים ועולם עם כללים מכבידים. לא תמיד מצליחים ילדים להפריד בין הארוע המלחיץ או המפחיד למציאות,  והתוצאה יכולה להוביל לחרדתיות ולתחושת חוסר אונים. האמירה שלנו ש"זה שום דבר, זה תיכף יעבור" בדרך כלל אינה מרגיעה אלא יוצרת אצל הילד תחושה שלא מבינים אותו. כשאתם כהורים חשים שאינכם "מגיעים" אל ילדכם, שהוא נתון בחוסר שקט, בהיעדר שמחת חיים, בהתקפי זעם, בהסתגרות, בעצב, או שאינו מתנהג כתמול שלשום, משהו השתבש. זה הזמן להוועץ במטפל, לקבל הדרכת הורים או להביא את ילדכם לטיפול.

כיצד מתבצע הטיפול בילדים?
לילדים שפה ועולם מושגים משלהם. זו השפה בה נפנה אל הילד בנסיון ליצור עמו "ברית טיפולית"  המובילה לאמון. לאחר מכן, בסבלנות רבה ובעדינות, נפתח את  הדלתות המובילות למצוקות ולפחדים תוך מתן כבוד ואמפטיה לדמיונות המפחידים או לתחושת האיום. ילדה בגיל צעיר עדיין אינה בשלה  להפעיל כלי ניתוח ושיקול דעת לפתרון הבעיה. במקרים אלה נשאף לשינוי הפרשנות שלה לגורם המאיים ונחשוף אותה ליכולותיה היא.   נעודד את הילד לבטא את פחדיו בציור, במשחק , ובפסיכודרמה.  לעתים נשתמש בתהליך של דמיון מודרך המותאם לילדים ובאמצעותו נחשוף את הילד לפחדיו כאשר הוא נמצא בסביבה הבטוחה של חדר הטיפולים. המטפל נותן לילד כלים להתמודד מול ה"מפלצת" ומלמד אותו לגייס כוחות כנגד יציר דמיונו. את הילדים הבוגרים יותר  נחבר לעוצמות שלהם ולאפשרויות העומדות בפניהם באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. יחד עמם נבחן את יעילותו של שינוי התנהגותי. כל הכלים האלה יעזרו להם להתמודד עם תחושות של חוסר מסוגלות, פחד, תסכול,  התפרצויות כעס וזעם, עצב ודכאון, ומצבי חוסר אונים. הילד ירכוש כלים חדשים שיחזקו את בטחונו העצמי ואת כישוריו להתמודד עם מצבי חיים בהצלחה.

מה חלקם של ההורים בטיפול?
ההורים לעולם יהיו חלק אינטגרלי מהטיפול, אף כי בדרך כלל לא ישהו עם ילדם בחדר הטיפולים. המטפלת \תעדכן אותם באשר לבעיות שעלו והאסטרטגיה הטיפולית הננקטת. לעיתים יוזמנו ההורים להצטרף לטיפול ובהמשך יתבקשו להנהיג שינוי התנהגותי בבית כדי להתקדם לקראת יעדי הטיפול. ילדה הסובלת מהגנת יתר של הוריה, ולכן מרמת מסוגלות נמוכה, לא תוכל לבצע שינוי התנהגותי מעצים ללא ההבנה והגיבוי של ההורים, אשר יתבקשו להרפות ולאפשר לה להתנסות, וגם לטעות. הטיפול בילד, אם כן, הוא לעתים גם טיפול משפחתי.